Adwent poprzedza uroczystości Narodzenia Pańskiego. To wyjątkowy czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia. Co niezwykłego o czasie Adwentu mówił wybitny teolog i papież Benedykt XVI?
Pierwsze i powtórne przyjście Jezusa Chrystusa na końcu czasów?
Benedykt XVI wygłosił swego czasu dla grupy bliskich osób niezwykłą homilię o tym, czym w istocie jest Adwent w życiu chrześcijańskim.
Już na samym początku papież zastanawiał się, czy chrześcijaństwo mówiąc o przyjściu Chrystusa, nie staje się nierzeczywiste, skoro pierwsze przyjście naszego Pana dokonało się w odległej przeszłości, zaś ponowne Jego przyjście to sprawa zdająca się być dzisiaj „czymś utopijnym i nierealnym”.
Jak zatem postrzegać Adwent? Benedykt XVI dostrzega, że chrześcijaństwo rozumiało przychodzenie Chrystusa w nieco głębszy sposób. Powołuje się chociażby na św. Bernarda Clairvaux, który „mówił nie o dwóch, ale o trzech przyjściach Jezusa Chrystusa: pierwszym, pośrednim i trzecim. W Święta Bożego Narodzenia wspominamy pierwsze przyjście Chrystusa. W okresie Adwentu kierujemy nasze myśli do zapowiadanego przyjścia Chrystusa u końcu czasów, czyli - według św. Bernarda - trzeciego. To pośrednie zaś dokonuje się w Kościele nieustannie.
Z kolei zdaniem Benedykta XVI „można mówić co najmniej o trzech sposobach stałego przychodzenia Chrystusa: pierwszy w Słowie, drugi w sakramentach, trzeci w dziejach”.
Pan trzyma nas za rękę
Nieznane homilie Benedykta XVI, wybrane przez współpracowników byłego Papieża.
Religijny analfabetyzm
W Słowie Chrystus przychodzi do nas nieustannie, wszak „każde pokolenie otrzymuje na nowo to Słowo Pana, który do nas mówi”. I dalej Benedykt zauważa: „od zawsze Pan nie jest martwą księgą, ale żyje w przepowiadaniu Kościoła, w którym widzimy, że również i dziś Pan mówi, mówi do mnie, mówi do nas”. A zatem Słowo aktualizuje się w kolejnych pokoleniach.
To przyjście Chrystusa zobowiązuje nas też do poznawania Boga. Zdaniem Benedykta XVI wielkim problemem współczesnego świata jest bowiem „religijny anaflabetyzm”, czyli po prostu nieznajomość Boga.
Jak poznawać Boga?
W jaki sposób powinniśmy zatem poznawać Boga? Papież wyjasnia: „Znajomość Boga nie jest znajomością taką, jak na przykład znajomość jakiegoś numeru telefonu, ale jest znajomością taką, jaką znam kogoś, kogo kocham i kogo znam tak naprawdę jedynie w miłości. Taka znajomość Boga przemienia świat: tam, gdzie jest taka znajomość, rodzi się świat pojednany”.
Drugim przyjściem Boga są sakramenty. Benedykt XVI podkreślał tutaj przede wszystkim znaczenie Eucharystii czy sakramentu pokuty. W Eucharystii Zmartwychwstały Pan nawiedza nas, a nawet pozostaje w naszych sercach, także po zakończeniu Mszy Świętej.
Podobnie w trakcie spowiedzi, w rozgrzeszeniu, gdy Chrystus mówi do każdego z nas: „Zaczynam z tobą od początku, twoja przeszłość już nie ma znaczenia, to jest nowa teraźniejszość oparta na moim przebaczeniu, na mojej łasce”.
Wielkie wydarzenia i małe historie
W końcu Pan Jezus przychodzi do nas w dziejach – tych wielkich wydarzeniach i tych zgoła mniejszych. Ta wielka historia to ważne wydarzenia w historii Kościoła i dokonania świętych, takich jak Benedykt, Franciszek, Ignacy Loyola czy Jan Paweł II. Te dokonania i postawy świętych pozwalają wierzącym w każdej epoce na nowo przeżywać obecność Pana.
Ale to przyjście dokonuje się także w naszych, codziennych małych historiach. „Jeśli jesteśmy uważni, możemy odczuć, jak w różnych sytuacjach Pan dotyka mnie, puka do drzwi mojego życia, daje mi odczuć swoją łagodność, swoją dobroć. Powinniśmy być bardziej wrażliwi, mieć większą umiejętność dostrzegania tej tajemniczej i rzeczywistej obecności”.
Chrystus - teraźniejszość i przyszłość
Adwent zatem, jak zauważa Benedykt XVI, nie jest abstrakcją, pamiątką czy jakimś mgławicowym przeżyciem, lecz tym, co dzieje się w naszym życiu chrześcijańskim nieustannie.
„Prośmy Pana, aby pomagał nam, by nasze serce, nasza wrażliwość były otwarte na zrozumienie, że Pan teraz nas dotyka: ten gest jest dla mnie, teraz On mnie wzywa, kształtuje mnie, mówi do mnie, prowadzi mnie. Pan jest obecny w wielu gestach również w moim życiu. W życie każdego z nas wkracza nowy Adwent, Adwent Chrystusa, dzisiaj. Chrystus nie jest jedynie przeszłością: jest teraźniejszością, jest przyszłością!” – zauważył papież Benedykt XVI.